Det kristne fællesskab

"Der er plads til dig"

"Sydvestjyllands Efterskole er mange ting, men først og fremmest en kristen efterskole. Kristentroen, og dermed troen på Jesus, præger hverdagen på SE. Vi tror på, at du er skabt unik, du er elsket, som den du er, og du har noget at bidrage med. Det vil vi gerne åbne dine øjne for. Det sker gennem måden, vi er sammen på og gennem en række obligatoriske og frivillige aktiviteter. Det betyder, at vi taler værdigt til og om hinanden, hver dag har to andagter/samlinger, hjælper til i byen (gennem Elsk Bramming) m.m. samt en masse andre tilbud, du kan læse om herunder.


På SE er der plads til tro, plads til tvivl - plads til dig!"

Tonny - Forstander

Tid til tro

Kristendom
Hvem var Jesus, kan man hedde Døberen til efternavn, og bruge en sten som hovedpude? Alt det og meget mere dykker vi ned i, når alle elever går til kristendomstime. I 10. klasse får du faget Bibelkundskab, hvor vi virkelig undersøger Bibelens røde tråd og budskab, så du selv kan tage stilling til, hvad det skal betyde for dig.

Andagter
Hver morgen og aften samles alle til et kvarters andagt. Lærerne fortæller på skift om deres liv som kristen, og hvad det betyder for dem - eller om et tema, som eleverne har valgt. Måske synger man en sang, læser et stykke, ser et filmklip og beder til sidst sammen. 

Lovsangsaftener
“Bryd ud i lovsang til Gud, hele SE, råb af fryd og syng af glæde” (Sl 98,4). Så det gør vi - så ofte vi kan! Enten er det eleverne selv, volontørerne eller inviterede udefra, der arrangerer en hel aften med lovsang.

Koncerter
Vi har ofte besøg af kristne bands, der både deler musik og tro med os. 

Bordbøn
Før alle måltider takker vi Gud for maden ved at synge et vers (og banke i bordet) eller bede en kort bøn.

Frirum
Nogle gange har man bare brug for en pause. Frirum har efterhånden eksisteret længe og arrangeres af volontørerne. Her kan du slappe af i et rum af lovsang, ved bønnestationer, med en andagt og bare være den, du er, så længe du ikke forstyrrer de andre. Frirum afholdes ca. hver anden fredag aften. 

Smågrupper
Du kan helt frivilligt vælge at joine en smågruppe. Den består af 4-5 elever, som mødes hver 14. dag og taler over et oplæg om tro, Gud eller de svære spørgsmål i livet. Her kan du frit diskutere og stille dumme og gode spørgsmål. Volontørerne koordinerer grupperne, som mødes cirka hver 14. dag. 

Elsk Bramming
Jesus sagde, at vi skal elske vor næste - så det gør vi (eller øver os på). Derfor er vi engageret i Elsk Bramming, som handler om at gøre godt for dem, der bor i Bramming. Det kunne være at handle ind, køre en tur med en i rullestol, spise kage og besøge ældre i byen.  

ræk-ud linjen

Næstekærlighed i aktion! Her går vi i Jesu fodspor og rækker ud til mennesker, som andre måske ikke ser.

"Vi bakker hinanden op"

"På SE er det bare sejt at være kristen. Det er noget, vi bakker hinanden op i. Om det så er til andagt eller smågrupper, så er det bare noget, vi er fælles om hele vejen igennem. For vores skole betyder det, at kommer du til SE og ikke er kristen, så bliver du inviteret med ind i vores store familie alligevel, for hos os er der plads til alle.

Vi er alle børn af Gud!”

Emma - 10. kl.